Pages

Monday, December 21, 2009

Sambungan Cerita Seterusnya

Salam

Sambungan daripada entry ini.Bahagian akhir.

Di universiti.

2 universiti yang kami lawati iaitu Seoul National University , (SNU) dan Seoul National University of Technolgy, (SNUT). Pertama ke SNUT, kami melawat makmal-makmal termasuklah makmal nuklear.Tapi tengok dari luar je nak masuk kena pakai sut khas. Besar la tempat tu dan tahun depan (2010), SNUT akan sambut ulangtahun ke 100 kalau tak silap. Kat situ juga, banyak kompleks yang dibina so nampak macam universiti tu maju sangat.Nampak je laa.Kat SNUT, kami perlu mendengar lecture selama 2 jam. Lecturer tu fluent english sebab selalu jadi pensyarah jemputan di universiti-universiti luar negara seperti New York, Helsinki dan akan datang UTM. Ok, basically dia banyak sentuh tentang kreativiti, idea dan era teknologi.Lecture yang menarik.Di atas meja, kami disediakan 2 buah buku nota, pen yang multi ink tu, dan sebotol air vitamin c macam scott emulsion. Kat universiti tu, pelajar dia memang disediakan air vitamin c sebab nak tambah tenaga waktu belajar.Macam program minum susu waktu sekolah dulu laa..

Ok, kami melawat Seoul Techno Park yang ada kat kawasan universiti tu juga. Maju. Kalaulah UTM macam tu kan best. Program , coding dan database yang ada kat makmal2 tu semua dalam bahasa korea.No english at all.Kagum lagi.



 


Di SNU pula, kami terus ke bangunan kyujanggak. Gak adalah bangunan.Kiranya, nama bangunan tu adalah kyujang.SNU adalah universiti terbaik di Korea dan antara top universiti di dunia.Students di sini, kalau sambung study mereka akan ke universiti 'league' macam MIT, Harvard, Yale dan macam tu.Kat sini juga kami jumpa ramai pelajar boleh berbahasa Inggeris dengan baik. Yang banyak bagi penerangan pada kami ialah Ethan, bekas pelajar di situ.Dia kata dia adalah sukarelawan universiti, dan memang sukarela nak sumbang jasa kat universiti.Tu yang patut dicontohi pelajar kita.


 


Walaupun top universiti, bangunannya lama dan kemudahan dia biasa-biasa je.Standard laa kan. University lama.Kawasan dia berbukit bukau dan bak kata Ethan, " students use shuttle bus, no way for us to walk".Haha, waktu tu teringat keadan kat Utm, lebih kurang je. Kami melalui kawasan-kawasan yang biasa dilalui pelajar-palajar untuk ke kelas dan dewan kuliah, tapi tak semua sebab besar sangat. Lagipun, sejukkk. Kyujanggak tu macam arkib+muzium. Besar dan mengagumkan sebab barang-barang di situ adalah Unesco World Heritage Certified. Security level sangat tinggi, nak amik gambar pun tak boleh pakai flash. Kami cuma pergi di level atas je bangunan tu sebab ada level bawah tanah yang security level dia sangat tinggi so susah masuk.Ok, dari situ dah dapat tengok yang mereka gunakan universiti sebagai tempat pelancongan jugak.Scholar's place dalam environment yang sangat 'akedamik'.

Tapi waktu tu, kitorang student je yang berjalan-jalan.2 lecturer yang ikut kami pergi meeting.

the tower

 

mr cho (pemandu bas), jenny, abg fahmi agen dr malaysia), brian

Seoul national university ni dahulunya adalah kawasan golf course.Boleh bayangkan tak cantiknya kawasan universiti tu atas tapak padang golf? Cantik. Tapi, ditukar menjadi lokasi kampus sebab kawasan tu sesuai jadi tempat belajar menurut prinsip yin dan yang. Agak menarik juga laa faktu tu, sebab dulu ingatkan yin dan yang tu diamalkan di China je.

Dah habis melawat, kami ke kedutaan Malaysia. Kami melalui universiti Yon sei, tu macam UTP. Jenny kata, infrastruktur universiti tu sangat up to date, dan ia adalah ipts. Student banyak masuk situ sebab selesa. Kami juga melalui kawasan Seoul women's University.Menurut Jenny lagi, kat Korea ni memang wujud universiti unisex.Cuba bayangkan ada universiti ni kat Malaysia, mesti macam cendawan tumbuh lepas hujan kan?..huhu..Tapi still, universiti perempuan terbaik kata Jenny adalah E Hwa university.Kehidupan pelajar SNU dan E HWa sangat terjamin kata Jenny. Gerenti sepanjang hayat kata dia.




 



Apa yang menarik lagi, salah satu budaya pelajar universiti sana adalah 'blind date'. Date dengan ntah sape2 je. Caranya, perempuan perlu letak satu benda macam cokelat, perfume, surat atau apa saja, dan kalau lelaki tu nak date dengan dia, dia amek laa hadiah tu.Just pick any. Kenapa blind date dah jadi budaya? Kononnya sebab pelajar sana struggle sesangat, tidur kurang 4 jam, dan tak ade social life di u. Jadi ini adalah cara mereka mencari pasangan.Begitulah ceritanya.

Jenny sempat kata, dia pernah 10 kali blind date masa kat universiti dulu. " Yet I'm still single". ??.Dan kami pun ketawa .;D

Selain tu, dikatakan setiap penduduk setiap province ada karakter tertentu masing-masing.Contohnya, perempuan Seoul diakatakan kedekut, perempuan kongyi province pandai masak dan sebagainya. (ni ejaan tak sure taw).



Di kedutaan, selain jumpa duta, kami jumpa datuk Zamlan ke Ramlan nama dia.Dia jaga student malaysia di sana. Macam-macam maklumat yang dikongsi tapi dorang cakap laa, memang student melayu kurang menyerlah berbanding pelajar cina dan india.Hurm, takpe, usaha tangga kejayaan.Ada seorang student Malaysia berjaya ke SNU, tapi bukan bumiputera. Apa2 pun, syabas.

Tak nak cerita tu, tapi kita cerita lain.

hubungan Malaysia dan Korea ni baik2 saja, malah imbangan perdagangan lebih berpihak kepada negara.Ok what? MAlah, ada perbincangan tentang teknologi nuklear yang hendak dikongsi dengan Malaysia tapi masih dalam perbincangan.Kata duta tersebut, Malaysia masih fikirkan tentang kesan dan peraturan yang perlu dipatuhi. Patut atau tidak. Mungkin, tenaga nuklear tu untuk jana kuasa elektrik ..kot.Tak sure, tak sempat tanya.

Selain tu, kita patut tahu yang korea ni adalah resource-poor country.Dorang tak ada pape. They make things out of nothing.That is why ceartivity and innovative are very important to them. Macam mana mereka boleh setanding Jepun, sedangkan dia dulu negara miskin, negara asas tani, boleh jadi negara industri.Tapi kan, time ni aku confuse, kata resource-poor, tapi mana dia dapat sumber untuk tenaga nuklear tu?.Tak sempat tanya jugak.

Masa dengar lecture kat SNUT tu pun, Dr Koh memang ulang banyak kali tentang kreativiti.Aku rasa, tu memang dah jadi budaya dorang sejak lepas merdeka lagi sebab asalnya, memang dorang negara tanpa apa-apa.

Dan dari apa yang aku rasa, tengok dan tanya, pelajar malaysia pandai je macam pelajar dorang.Malah lebih hebat lagi.Tapi yang membezakan kita adalah daya pemikiran kreatif yang kurang.Aku tengok, environment sana memang support creative thinking.Bilik kuliah pun ceria je.Ni aku rasa laa..

Dan lagi satu, kesedaran untuk maju timbul dalam diri individu tu sendiri. Tak sangat diusahakan oleh pihak kerajaan.Contohnya, kat sana mana ada program khas untuk mantapkan bahasa Inggeris dalam kalangan pelajar.Ni sebagai contoh.Dah jadi macam budaya untuk anak muda di sana, kerja sambilan, kumpul duit dan belajar English di Australia, Amerika ataupun Singapura. Atas kesedaran sendiri untuk survive.

Lagi, Korea ni juga negara yang peluang perniagaan untuk orang luar agak kecil kecuali kalau business partner adalah orang korea sendiri.Tu macam kes Roti Boy yang kedutaan handle. Ada involvement Korean juga. Malah, kat Korera tak ada pun Chinatown. "Kalau orang Cina pun dia boleh sekat berniaga, orang melayu apetah lagi..", ni duta Malaysia kat sana cakap.




err..dah tak tau nak cakap apa..err..

Tol wujud di sana.Macam di lebuh raya Malaysia juga.

Kami ke satu sungai yang famous kat tengah-tengah bandar tu.Lupa arr nama dia. Cantik, cetek dan betul2 tengah bandar.Menarik sebab, walaupun di tengah kawasan komersil, perniagaan dan penuh orang, situ juga adalah kawasan untuk check water quality.Kan best kalau sunagi seget kat jb ni macam tu.

Amethyst adalah batu yang popular di sana, macam jed kat vietnam. Kami pergi pusat amethyst dan membeli belah.

Kami juga ke ginseng centre. Ginseng dia terbaik di dunia.Kat situ, banyak orang malaysia datang dan borong terutamanya masyarakat cina kita.

Pergi juga ke pusat fabrik dan ke kedai yang jual sutera korea.Saya jumpa satu makcik ni, orang perlis dan datang melawat anak dia belajar kat Korea.

Banyak jee jumpe orang Malaysia, terutamanya waktu makan.

Ok laa, sekian.

p/s: letih.

21 comments:

ezzati said...

bestnyeee

intanurulfateha said...

.wahh bestnyeee! ;)

HEMY said...

sangat beshhhh~~~ N sgt besh itu universiti bagi air vitamin C..kalau aku dibagi mesti anugerah dekan setiap sem

avid said...

bole hantar entri ni terus pergi hep...buat report trip korang..haha...

nice entry! loved it!

Maiyah said...

rasa cam nak itutttt :D

sharamli said...

huh..kal0 kat sini wat blind date kn best..hik3

sharamli said...

huh..kal0 kat sini wat blind date kn best..hik3

'AQILAH said...

detail...best ! blind date tuh macam best je kalau dipraktikan..hekhek

green said...

zati..:)

intan :)

hemy..boleh2 :)

avid..hehe...;)

maiyah..jomm ;)

sharamli..eceh..;)

aqilah..huhu..;)

D.I.T.T.O said...

my new blog link..
tkr yg lma ea..tq..

http://iamditto.blogspot.com/

niesz said...

best!
best!
best!
best!
da beranagn da niesz nk g sane..ehe..

green said...

ditto..ok2..

niesz..one day niesz

i'm_siCK_n_tiReD said...

aiyaaa... bestnyewww... i love korea.. hak3...

faiq said...

belikan aku nuklear k

i'msosupernotcool said...

sambungan dari komen lepas:

wow..
bestnye!!

baincardin said...

Salam Green.

ALhamdulillah green....Bain menang jugak untuk entry November BFT tu. Jadi secara otomatik bain layak utk Grand Final. Yay! Terima kasih byk³ tak terhingga green vote bain siang malam dan juga rakan² green yg vote bain tu.
w/pun dah layak ke grand final, perjuangan harus tetap diteruskan. ^_^

*tgk gambar ni je dah tau mmg sejuk banget deh di Seoul nih! ^_^'''

Cik Cookie said...

bahagianya trip berjimba-jimba camgini.

green said...

sick n tired..me too!

faiq..heheh

supernotcool..;)..smiling from previous entry..

bain..yerp, tau bain dpt msk final..tahniah! n i will continue voting..huhu

cookie..bahagieee

Purple~ said...

lol, pnh dtg korea ke ni? byk univ gak korg g visit.

visiting korea and studying in korea is totally two different thing. visiting is fun, but living and studying here in korea is quite challenging.
neway, jgn la sesekali visit korea during winter. sejukkkkkk, belum tambah lg dgn angin dia lg.

green said...

harharharharharharharhartakarun~~
*gelak*

hello neighbour, dtg jugak awak ke sini ye..welkam~

green said...

harharharharharharharhartakarun~~
*gelak*

hello neighbour, dtg jugak awak ke sini ye..welkam~