Pages

Thursday, April 22, 2010

Grand Prix Johor Bahru.

Salam

*gembira sebab dah balik rumah*

Padahal rumah tak adalah jauh sangat dari u, hampir tiap minggu mak ayah datang melawat, even kalau hari minggu ada program, ayah datang hari jumaat petang. Tapi, perasaan dapat balik rumah, makan malam mak masak (kantoi di situ), dan duduk di bilik sendiri tak dapat digambarkan dengan kata-kata. Miahaha.

Dari pagi siapkan kerja, petang baru ku pulun kemas barang. Nasib baik lupa nak amek gambar tadi, kalau tidak boleh laa korang tengok betapa licinnya bilik ku kemas. Semangat. Well, roomie Hajar, furniture is back to its position. Tumbuh muscle kat lengan aku tetibe, huhu.

Setelah berbincang-bincang dengan ibu bapa tadi, rasa-rasanya, brkemungkinan besar ku tak akan ke Perak dan Sabah cuti ini. Itu sebenarnya program khidmat masyarakat dengan Kemas. Ye, memang best, tapi kalau pergi jugak, cuti sem yang dua bulan lebih ini akan jadi seminggu yang tak straight 7 hari. I don't mind, at first, but seeing the excited face of my granddad knowing that Im around makes me mind. Jadi, duduk berdiri berbaring dan berkelah di rumah sahajalah until 11 may.

Nak tau satu cerita tak??*excited*. Selang satu hari lepas exam habis minggu lepas, saya ada ikut satu program sukarelawan di Sg Melayu, Johor. Pengalaman baru yang membuka mata sebab first time dapat jumpa dengan orang laut, orang asli dan nelayan kat Johor Bahru.  Cuba ingat balik, JB berstatus bandaraya bukan? Johor Bahru adalah ibu negeri dan di sini, di sebalik Danga Bay itu, masih ada penduduk yang..(tiba-tiba kekurangan kosa kata)..yang, erm, erm.. macam historical dulu tu laa. [ish, susah betul nak describe].

Ok, saya ditugaskan menjaga bahagian teknikal sukan, bermula dengan pendaftaran, alatan dan rekod bersama dengan Ain, ajis dengan abg Fizi. Hmm, mungkin mereka ada nama khas untuk etnik mereka tapi saya assume they are 'one'. Sukan tersebut adalah perlumbaan bot laju (racing boat) dan bot nelayan. Serius, rasa macam tengok F1 Grand Prix, tapi versi air laa. And waaayyyy better than rempit.  Perlumbaan tu adalah (saya rasa), 'big thing' for them.Sebab, ramai gila orang woo.Semua nak masuk bertanding sampai kami kena had kan peserta.

Bila dah had peserta, ramai laa kecik hati. Dan saya kena marah, wawawa...T__T. Lagi arr, mereka itu besar dan agak rough juga, kemudian berbicara bahasa ibunda mereka sambil marah. Waktu tu senyum aje, sambil buat muka tak bersalah sebab tak paham sepatah pun, haha.

Dipendekkan cerita, memang seronok. Perkara baru, dan jumpa macam-macam orang. And and pertama kali juga saya jumpa orang Bugis yang betul betul Bugis, memang ori betul betul ho liaw. Selama ini, saya ada 'stigma' sendiri, how masyarakat Jawa looks alike, and how Bugis is. Pahamkan kenapa saya cakap ini pengalaman membuka mata. Teehehee.

Sempat juga tengok bot karam depan mata.

Dan kanak-kanak main kejar-kejar bot.Tak main arr basikal atau scooter flinstone. Dorang layan kenderaan bermotor yang perlu berisi minyak tu je. Pehh.

Dan yang paling cantik adalah, a chance to see Danga Bay from the other view. Pandangan sisi yang dekat dengan perkampungan nelayan. Danga Bay is so green from that side, less bricks, less concrete.Terus jatuh cinta. <--maaf ter over pulak -.-"




psst : tak ade gambar, sibuk buat kerja.


 danga bay

*****




 p/s: terus teringat kat JBCool.

20 comments:

Milimilo said...

wah,jb ade org asli lgkah?tp serius jb mmg rawks =)

green said...

uit cepatnya die..tu laa, first time jumpa, tp mmg tau ade. Tengok kat majlaah 3 heheh..

sharamli said...

o0..macam tu rupa danga bay..

HEMY said...

aku cuma bygkan danga bay yg sll wat event tu je..tak terbyang perkampungan neopolitik...ekekeke

the_m said...

bile ko nk stat masak, mak ko da bowsan ngan ko yg asyek mkn mkanan dye je. sedo la anak malaysia.

ezareena~ said...

hahaha..ayat last best!
itu pun gedik cakap bnyk..manja!!
hahahaha...
saje je~ =P

green said...

sha..hye!!!. da balik belum..mm macam tu laa..

hemy..neopolitik??urm..tapi dorg maju laa gak, ade pakai hp lagi mahal dr aku punya, pastu racing pakai helmet yg mahal tu. Mat rempit pun malas pakai helmet..

m..amboiii, tak perlu kot aku upload gambar2 aku masak kat rumah...huhu..

eza...yeah, dia mmg manja..;)

botak said...

org awam boleh ke pg perkampungan nelayan tu??
mcm mane nk reach there?

green said...

adi..boleh je, by bus, car, taxi , on foot...
lebih kurang 30 minit dr utm..
dekat jg dgn nusajaya..

itisrajah said...

beb sori sebab balik awl tak tolong kemas.
tapi takpe la.
advantage untuk you and your muscles, kan kan?
ehe.
well, happy hols!
miss me.
=)

green said...

aja..hehe, takde hal laa..almari dah kosong, ringan je main tolak2..hehe, despite the noise, screeching yg mengilukan itu..hee..happy holiday, sorry 4 everything n c ya soon~

Hazzy Ishak said...

never been there
huhu

nak sgt rasa makanan johor

'AQILAH said...

pernah pergi tempat itu sekali jek. dieorang kalau nak ke bandar kene naik macam bot. nice !

tak suka lihat jb sekarang, penuh dengan construction, tercemar permandangan hijau. heeh

Cik Ina Do Do Cheng said...

akak pergi JB 1988.itu yang pertama dan terakhir kot.kalau tengok jom jeboh , teringin gak nak pergi danga bay ni.u now me akakkan suka green.khe khe

green said...

hazzy..ouh yg mana satu nak rasa dulu?laksa, mee rebus, mee bandung, telur pindang..??

'aqilah..die ada pro n cons sendiri, dulu masa kt kecik2, lido adalh tempat yg boleh mandi kalau hujung minggu.Sekarang not anymore, laut makin kecik, jln makin besar.1 hr nnti kita mgkin boleh bercantum terus dgn singapura..

ina..akak, 1988, reallly?kita tak lahir lagi time tu..lama sgt tu kak, dtg laa sekali sekala.Berubah banyak dah..

baincardin said...

Salam Green.

Bain mentioned nama Green dlm new entry bain kt blog Bain, boleh ye? ^_^

kasi promote Green situ. yay! ^_^

fifi a said...

awak dpat award kat blog kite. g amik.

Katak Ijau said...

salam cik green
jgnjalan sini..
eh ade lg eh prkmpungan gitu kat JB tuh...
btw look like kinda gd experience for u... :)

@isHaH@but@lib said...

yc, last 2 weeks pon kite jumpa dengan orang asli. ada program dengan dorg. excited gila because for the first time dapat jumpa and rase cane life dorg. I bet you had a great experience too..=)

green said...

baincardin..bain, thank you veryy much.

fifi...again, thanx a lot..

katak ijau..hello green frog, yerp2, pengalaman yg best

sha..u bet, mmg best, sure u had great time as well..hope to c u soon..