Pages

Monday, August 17, 2009

ahhchooo

salam



Bersin adalah satu nikmat, pemberian dari yang Maha Esa. Seribu satu penyakit dielakkan dengan bersin. Pabila bersin, keluarlah segala kotoran, habuk dan kuman dari rongga hidung dan saluran nafas. Kemudian, menghirup udara juga akan jadi lebih mudah dan menyegarkan..

Maka kalau bersin, tutuplah hidung anda, rendahkan suara, dan..'let go'..Ok?

mana tau, boleh elak virus H1N1

bila sudah lega.. sebutlah "Alhamdulillah"
~segala puji bagi Allah~


orang lain yang mendengar sebutlah "Yarhamkallah" @ "Yarhamukillah"

~semoga Allah memberi rahmatNya kepadamu~

kita jawab balik dengan menyebut "Yahdini wayahdikullah"
~semoga Allah memeberi hidayah kepadaku dan kamu semua~

sumber dari jakim

Kalau nak tau, orang bukan Islam pun berdoa apabila bersin.Mungkin kita tak perasan.. Pada masa bubonic plague (sejenis penyakit epidemic), bersin dikatakan sebagai tanda-tanda awal penyakit tersebut. Bila seseorang bersin, orang sekeliling akan menawarkan doa (brief prayer) untuk meneglakkan 'plague' tersebut dari terus tersebar.

that brief prayer is .."God bless you"
biasa??
it is...

Bagi orang German dan masyarakat Yahudi, mereka akan sebut "Gesundheit". ini adalah perkataan jews dan Germany yang bermaksud 'kesihatan'.


~jangan lupa sebut Alhamdulillah~

12 comments:

sharamli said...

time kaseh kamo0....

khaLifah feDi said...

Alhamdulillah..!!!

meo188 said...

saye suke lagu raihan 'syukur' :)

Nor Dzailin said...

sila jwb tag anda d blog sy..
time ksh..
=)

green said...

sharamli..same2

kf ;)

meo..tau lagu tu...

dzai...akn ke blog anda

HuDa a.k.a PisTia said...

bagus info ni..thanks.. :)

muahahaha.. said...

"Yahdini wayahdikullah"

insyllh...
i'll try it...
thnks...
may Allah bless u

Nor Dzailin said...

sila jwb tag anda d blog sy
time ksh
=)

farah azreen ™ said...

2 hari lame..lame gak kan..nway.thx..slmt mymbut rmadan jugak..

cinta lea ixora said...

tp kalo skg ni org bersin mst org trs lari jauh2 takut jangkit h1n1..huhu.. selamat berpose sok :)

syah shah said...

Tak ramai orang tahu tentang membalas sebutan bila bersin ni... Walaupun dah tahu, tapi kadangkala sering terlupa... sesekali diingatkan semula macam ni bagus juga... :D :D

Err... kunjungan balas... :D :D

green said...

huda..u r welcome

muahaha..bless us~

farah azreen..hehe..yg penting sy x sbr nak blek..

ixora..erm..tu laa..

syah..yerp..terima kasih krn berkunjung ke sini~